佳礼资讯网

 找回密码
 注册

ADVERTISEMENT

查看: 13928|回复: 24

[求助]UPSR 马来文作文批改方法

[复制链接]
发表于 18-3-2006 11:48 PM | 显示全部楼层 |阅读模式
UPSR 马来文作文 BAHAGIAN B 如果字数不够要怎样扣分?
BAHAGIAN C (ULASAN) 如果只是一字不漏地把文章抄下来 (但是有ISI. 因为 ISI 全在文章里) 要怎样给分?
还有, BAHAGIAN B 和 C 的 IMBUHAN, PERBENDAHARAAN KATA, EJAAN 又是如何给分 / 如何扣分呢?
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 19-3-2006 12:03 AM | 显示全部楼层
Bahagian B现在已经没再给IMBUHAN, PERBENDAHARAAN KATA, EJAAN这些小分数了。我们都是看整体批改的。考试局有派一份评分表给我们参阅。
回复

使用道具 举报

发表于 19-3-2006 10:49 AM | 显示全部楼层
bahagian c,一字不漏地抄,最多只能给五分。满分20分,一个内容2分,5个10分。另外10分是依他的行文/语法/错别字等进而评分。
回复

使用道具 举报

cherylchong 该用户已被删除
发表于 26-5-2006 02:33 AM | 显示全部楼层

如何批改小学马来文作文???

本人是新进的菜鸟,希望各位前辈多多指导。
回复

使用道具 举报

发表于 26-5-2006 11:10 PM | 显示全部楼层
原帖由 cherylchong 于 26-5-2006 02:33 AM 发表
本人是新进的菜鸟,希望各位前辈多多指导。


我也想知道....
今年第一年教TAHAP 2 (五年级),而且是差班来的.....
基本句子都不行....
多指教...!
回复

使用道具 举报

发表于 26-5-2006 11:32 PM | 显示全部楼层
我校明天有请批改BM的老师主讲,希望有资料可以帮到大家。
回复

使用道具 举报

Follow Us
发表于 26-5-2006 11:55 PM | 显示全部楼层
原帖由 高曾 于 26-5-2006 11:32 PM 发表
我校明天有请批改BM的老师主讲,希望有资料可以帮到大家。


其实那天去金马仑KURSUS 时,有个JU 也给予主讲,可惜只是酱听而已,有些重点也是没有......

多谢啦.......

回复

使用道具 举报

发表于 27-5-2006 01:39 PM | 显示全部楼层
原帖由 高曾 于 26-5-2006 11:32 PM 发表
我校明天有请批改BM的老师主讲,希望有资料可以帮到大家。


我校前阵子也有请一位华人老师来主讲国语写作,
只可惜他给的资料太过片面,
学生并没有从中学习到很多东西。

快乐听说UPSR BM的批改员都是马来老师,
你校邀请的是马来讲师吗?

很期待能从你那儿获取一些新资料。
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 27-5-2006 09:57 PM | 显示全部楼层
讲座会所得资料有限。
bahagian A 的看图作文,如有两个图,要你写5个句子。
记得两张图意都要写到。
比如图一  1  2  3  4  句子
    图二  4  3  2  1  句子
         _____________
          5  5  5  5  句子
别写超过5个句子,否则分数肯定不会得特优。
回复

使用道具 举报

发表于 28-5-2006 01:51 AM | 显示全部楼层
原帖由 高曾 于 27-5-2006 09:57 PM 发表
讲座会所得资料有限。
bahagian A 的看图作文,如有两个图,要你写5个句子。
记得两张图意都要写到。
比如图一  1  2  3  4  句子
    图二  4  3  2  1  句子
         _____________
          5  5  5   ...


还有呐?
回复

使用道具 举报

发表于 28-5-2006 04:32 PM | 显示全部楼层
还有就要慢慢等了,资料在学校的电脑里边。
如果适用,下次就贴上来。
回复

使用道具 举报

发表于 28-5-2006 04:36 PM | 显示全部楼层
如果要求写出图中的aktiviti,就先圈出图画中的内容,
写出BTM(imbuhan BER, TER, ME)的词语,然后根据这些词语造句子。
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 5-6-2006 06:11 PM | 显示全部楼层
UPSR KERTAS 2 BAHAGIAN B 的 SKIM PEMARKAHAN 怎样?
ISI 几分? PERBENDAHARAAN KATA 几分? SUSUNAN AYAT 几分? IMBUHAN 几分?    TANDA BACA 几分? EJAAN 几分? 我只知道总分是30
回复

使用道具 举报

发表于 5-6-2006 06:28 PM | 显示全部楼层
问倒我了,现在没有资料可以帮到大家。
回复

使用道具 举报

发表于 5-6-2006 09:01 PM | 显示全部楼层
原帖由 高曾 于 5-6-2006 06:28 PM 发表
问倒我了,现在没有资料可以帮到大家。


谢谢你的资料分享.......
回复

使用道具 举报

发表于 5-6-2006 09:03 PM | 显示全部楼层
原帖由 phine 于 5-6-2006 06:11 PM 发表
UPSR KERTAS 2 BAHAGIAN B 的 SKIM PEMARKAHAN 怎样?
ISI 几分? PERBENDAHARAAN KATA 几分? SUSUNAN AYAT 几分? IMBUHAN 几分?    TANDA BACA 几分? EJAAN 几分? 我只知道总分是30


嘿,我有这些分数,但在学校....
开学后再告诉你...
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 23-6-2006 06:26 PM | 显示全部楼层
Markah Penuh : 60 markah
Jumlah soalan : Bahagian A, 1 soalan (wajib dijawab)
                 Bahagian B, 3 soalan ( pilih dan Jawab 1)
                 Bahagian C, 1 soalan ( wajib dijawab)
Bahagian A : 10 markah
Bahagian B : 30 markah
Bahagian C : 20 markah

Garis Panduan kepada pemeriksa
A. Cara pemeriksaan
1.Pemeriksaan dilakukan secara holistic iaitu melihat secara keseluruhan dan penskoran dibuat mengikut criteria yang digariskan.
2.Bagi soalan Bahagian B, isi dikehendaki – minimum TIGA (3) isi penting. Pertimbangan markah yang sesuai perlu bagi isi yang disertakan contoh dan huraian, isi beserta contoh atau isi sahaja.

Langkah-langkah pemeriksaan
1.Pemeriksaan hendaklah membaca setiap ayat/karang dengan teliti untuk mendapatkan kesan (impression) daripadanya. Selepas itu, nilai dan anggarkan tahap karangan itu dan sesuaikan dengan criteria yang ditetapkan.
2.Pemeriksa membaca ayat/karangan itu sekali lagi sambil menurunkan tanda-tanda pemeriksaan dan menetapkan skor dalam jadual criteria penskoran.
3.Karangan yang terpesong ialah ayat/karangan yang tidak kaitan langsung dengan tajuk/tema/tugasan, markah maksimum ialah 5 markah.
4.Karangan yang tidak mematuhi format tolak 2 markah daripada markah keseluruhan.
回复

使用道具 举报

发表于 23-6-2006 06:30 PM | 显示全部楼层
Bahagian A : 10 markah

Cemerlang ( 9 – 10)
Kriteria :
1.Menggunakan ayat yang gramatis dan menepati bahan grafik.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan bahan grafik.
3.Penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul.

Baik ( 7 – 8)
Kriteria :
1.Menggunakan ayat yang jelas dan menepati bahan grafik
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan bahan grafik
3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca dan ejaan tetapi tidak menjejaskan ayat.

Memuaskan ( 4 – 6)
Kriteria :
1.Menggunakan ayat mudah dan ringkas sesuai dengan bahan grafik.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa tetapi terhad dan sesuai.
3.Terdapat banyak kesalahan dalam tanda baca dan ejaan.

Pencapaian tahap minimum ( 1 – 3)
Kriteria :
1.Ayat tidak sesuai atau tidak berkaitan dengan bahan grafik.
2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan bahan grafik.
3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dengan ejaan.
回复

使用道具 举报

发表于 23-6-2006 06:33 PM | 显示全部楼层
Bahagian B : 30 markah

Cemerlang ( 24 – 30)
Kriteria :
1.Penyampaian atau persembahan yang jelas dan menarik untuk dibaca.
Pengolahan idea yang sangat baik menggunakan pelbagai ayat yang gramatis dan bertetapan dengan tema.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan tema.
3.Penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul berdasarkan jenis karangan.

Baik :  (17 – 23)
Kriteria:
1.Penyampaian atau persembahan yang jelas untuk dibaca. Pengolahan idea yang baik dengan menggunakan ayat yang gramatis dan bersesuaian dengan tema.
2.Penggunaan pelbagai kata-kata dan kosa kata yang sesuai dengan tema.
3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca ejaan tetapi tidak menjejaskan karangan.

Memuaskan ( 11 – 16)
Kriteria :
1.Penyampaian atau persembahan yang mudah dan ringkas. Menyatakan isi dengan menggunakan ayat dan berdasarkan tema.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata tetapi terhad dan sesuai.
3.Penggunaan tanda baca yang terhad (huruf besar , noktah (.) dan koma (,))

Pencapaian tahap minimum ( 1 – 10)
Kriteria :
1.Penyampaian atau persembahan yang tidak sesuai dengan tema.
Isi tidak tepat, tidak berkaitan dengan tema
2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan tema.
3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan.
回复

使用道具 举报

发表于 23-6-2006 06:35 PM | 显示全部楼层
Bahagian C : 20 markah

Cemerlang ( 17 – 20 )
Kriteria :
1.Ulasan jelas dan tepat menggunakan ayat gramatis berdasarkan bahan rangsangan.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan bahan rangsangan.
3.Penggunaan ejaan dan tanda baca.

Baik ( 12- 16)
Kriteria:
1.Ulasan jelas dan tepat menggunakan ayat menggunakan ayat yang gramatis berdasarkan bahan rangsangan.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan bahan rangsangan.
3.Terdapat beberapa kesalahan dalam tanda baca dan ejaan tetapi tidak menjejaskan ayat.

Memuaskan ( 6 – 11)
Kriteria :
1.Ulasan tepat menggunakan ayat mudah dan ringkas.
2.Penggunaan pelbagai kata dan kosa kata tetapi terhad dan sesuai.
3.Terdapat banyak kesalahan dalam tanda baca dan ejaan.

Pencapaian tahap minimum ( 1 – 5)
Kriteria :
1.Ulasan tidak menepati bahan rangsangan .
2.Penggunaan perkataan yang terhad dan tidak sesuai dengan bahan rangsangan.
3.Tidak menguasai kemahiran tanda baca dan ejaan.
回复

使用道具 举报

您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

 

所属分类: 欢乐校园


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


版权所有 © 1996-2023 Cari Internet Sdn Bhd (483575-W)|IPSERVERONE 提供云主机|广告刊登|关于我们|私隐权|免控|投诉|联络|脸书|佳礼资讯网

GMT+8, 29-3-2024 09:35 AM , Processed in 0.079069 second(s), 25 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

快速回复 返回顶部 返回列表