|
信函已经好了!今天14/12开始发送国语祈求信给教育部长和各大报。
[复制链接]
|
|
发表于 14-12-2009 03:06 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 UMS_Evil 于 14-12-2009 03:30 PM 编辑
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
_______________________________________________________________________________________________
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502Putrajaya . 14hb December2009
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Rayuan Untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan Lebih Banyak KursusKPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan Lebih Ramai Calon UntukBahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT)Mode Kursus Dalam Cuti(KDC).
Berhubung dengan perkara di atas,dengan segala hormat dimaklumkanbahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin memohon rayuankepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guruyang berikhitisas dan berdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiadasesiapapun dapat membantu kami, maka kami terpaksa merayu kepada Y.A.B. untuk memberi perhatian terhadap situasi GSTT yang berlakunya di SJK(C) dan memberi bantuan dengan tindakan segera yang sewajarnya.
Dianggarkan seramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohonkursus KPLI dan KDPM pada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosongan gurutetap SJK(C) yang hampir 3000 orang diseluruh Negara pada masa kini.Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursus perguruanKPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDCpada November 2009 yang lalu. Pengambilan calon Bahasa Cina telah menurun jikadibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kami membuat rayuan kepadaY.A.B agar dapat menyelesaikan masalah ini dan meningkatkan pengambilan calon bagiBahasa Cina.
1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa system GSTT ini begitu unik dan jarangterdapat di negara lain. Oleh sebab itu,sistem GSTT ini mempunyai pengaruh yangpenting terhadap sistem pendidikan di negara kita. Sistem PendidikanNegara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskan dan disistematikkan, tetapi sistempengambilan guru masuk ke maktab perguruan masih tidak dilaksanakan dengansistematik. Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yang tidakdisistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolah tertentu dinegara ini khususnya SJK (C) dan SJK (T) kerana kekurangan guru tetap dan berikhtisas.
2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruan diMalaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkan kadarpersaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan ini mencerminkan kadarkekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah? Jikalau statistik menunjukkan persaraan 500 orangguru,adakah KPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruan mengikut keperluandalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamil memerlukan guru yang mahirdalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpudalam pengambilan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?
3. Di samping itu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikanNegara Malaysia,tetapi adakah negara kita menghargai sumbangan GSTT? KebajikanGSTT tidak dijaga dan pekerjaan GSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru diagih masuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akan dihentikan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa dan terasa tidak dijamin.Adakah ini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikannegara?
4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun
sebab kursus perguruan merupakansatu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya,kadar pengambilan calon kursus perguruan pada setiap tahun kurang daripadakadar guru yang bersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekuranganguru tetap pada tahap yang serius sehingga kekurangan 2000 orangguru tetap dan berikhtisas.
5.Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTT yangsedia ada, misalan bagi GSTT yang telah berkhidmat tiga tahun keatas, untuk diberikan keutamaan dalam pengambilan dalam permohonan kursus perguruan?
6. Adakah KementerianPendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTT di SJK(C) yang tidakberpeluang untuk memasuki Institusi Perguruan walaupun mereka telah banyak kalimemohon kursus perguruan? Syarat menetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihiumur 35 tahun bagiSiswazah dan umur 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalah tidak adilbagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus dalam bidang pendidikan Malaysia. Walaupun merekamempunyai pengalaman untuk mengajar, mereka tetap tidak diterima oleh InstitusiPerguruan hanya kerana umur mereka melebihi
had umur ataupunkeputusan akademik mereka tidak begitu memuaskan. Persoalannya, adakah pengalaman lebih pentingataupun keputusan akademik lebih penting? Jikalau mereka tidak diberipeluang untuk menjadi seorang guru yang berikhtisas, mereka terpaksa menceburidalam bidang yang lain di mana sekolah-sekolah akan kehilangan guru yangberpengalaman dan penuh berdedikasi.
7.Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil pensyarah dari universititempatan sebagai pensyarah kontrak dalam Institusi Pendidikan. Ini bukan sahajaboleh menyelesaikan masalah kekurangan pensyarah yang serius dalam InstitusiPendidikan, malah mengurangkan perbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanyabilangan pensyarah yang mencukupi, pihak kementerian boleh melatih GSTT untukmenjadi guru yang berikhtisas secara kumpulan. Ini bukan sahaja bolehmenyelesaikan masalahkekurangan guru yang serius di seluruh negara, malah paraGSTT dapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran dan pembelajarandisekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencari jalan demi menjadi seorangguru yang berikhtisas.
Akhir sekali, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C) danboleh membantu kami mendapatkan peluang TEMUDUGA TERBUKA(KDPM-KDC dan KPLI-KDCmode Bahasa Cina)yang seperti mana program ini pernah dilaksanakan oleh bekasTimbalan MenteriPelajaran YB Dato' Hon Chun Kim dan membuka lebih peluang kepada para GSTT agar dapat menyelesaikanmasalah kekurangan guru yang berikhtisas sebanyak 3000 orang guru SJK(C) diseluruh Malaysia.
Sekian terima kasih.
"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"
Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara. 红色的是政策~我觉得写上去是很不妥当的~ 我们最好是建议~可是却不要动到关于成绩上的录取条件~
|
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 03:09 PM
|
显示全部楼层
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 03:30 PM
|
显示全部楼层
你说的红色在哪里?
~HeBe~_@ 发表于 14-12-2009 03:09 PM 
已经编辑了~
看看~ |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 03:31 PM
|
显示全部楼层
|
|
|
|
|
|
|

楼主 |
发表于 14-12-2009 04:24 PM
|
显示全部楼层
那么,要 send去了吗 ??? |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 04:32 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 04:45 PM 编辑
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
_______________________________________________________________________________________________
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502Putrajaya . 14hb December2009
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
RayuanUntuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan Lebih BanyakKursusKPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan Lebih RamaiCalon UntukBahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT)ModeKursus Dalam Cuti(KDC).
Berhubung dengan perkara diatas,dengan segala hormat dimaklumkanbahawa kami sebagai GSTT di SJK(C)dari seluruh negara, ingin memohon rayuankepada Y.A.B. agar memberikanpeluang kepada kami untuk menjadi seorang guruyang berikhitisas danberdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiadasesiapapun dapatmembantu kami, maka kami terpaksa merayu kepada Y.A.B. untuk memberiperhatian terhadap situasi GSTT yang berlakunya di SJK(C) dan memberibantuan dengan tindakan segera yang sewajarnya.
Dianggarkanseramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohonkursus KPLI dan KDPMpada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosongan gurutetapSJK(C) yang hampir 3000 orang diseluruh Negara pada masa kini.MalangnyaKPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursus perguruanKPLI-SRBahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi ModeKDCpada November 2009 yang lalu. Pengambilan calon Bahasa Cina telahmenurun jikadibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kamimembuat rayuan kepadaY.A.B agar dapat menyelesaikan masalah ini danmeningkatkan pengambilan calon bagiBahasa Cina.
1. Memang tidakdapat dinafikan bahawa system GSTT ini begitu unik dan jarangterdapatdi negara lain. Oleh sebab itu,sistem GSTT ini mempunyai pengaruhyangpenting terhadap sistem pendidikan di negara kita. SistemPendidikanNegara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskan dandisistematikkan, tetapi sistempengambilan guru masuk ke Institusi perguruanmasih tidak dilaksanakan dengan sistematik. Sistem pengambilan gurubaru bagi kursus perguruan yang tidakdisistematikkan ini telahmemberikan beban bagi aliran sekolah tertentu dinegara ini khususnyaSJK (C) dan SJK (T) kerana kekurangan guru tetap dan berikhtisas.
2.Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruandiMalaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkankadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan inimencerminkan kadarkekurangan guru di semua aliran sekolah rendah danmenengah? Jikalau statistik menunjukkan persaraan 500 orangguru,adakahKPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruan mengikut keperluandalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamil memerlukan guruyang mahirdalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil,tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpudalam pengambilanguru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?
3. Di sampingitu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikanNegaraMalaysia,tetapi adakah negara kita menghargai sumbangan GSTT? KebajikanGSTT tidak dijaga dan pekerjaan GSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapatguru tetap yang baru diagih masuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akandihentikan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa danterasa tidak dijamin.Adakah ini caranya negara Malaysia melayan GSTTyang berdedikasi untuk pendidikannegara?
4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun
sebabkursus perguruan merupakansatu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorangguru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya,kadar pengambilan calonkursus perguruan pada setiap tahun kurang daripadakadar guru yangbersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekuranganguru tetappada tahap yang serius sehingga kekurangan 2000 orangguru tetap danberikhtisas.
5.Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancanganuntuk membantu GSTT yangsedia ada, misalan bagi GSTT yang telahberkhidmat tiga tahun keatas, untuk diberikan keutamaan dalampengambilan dalam permohonan kursus perguruan?
6. AdakahKementerian Pendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTT diSJK(C) yang tidak berpeluang untuk memasuki Institusi Perguruanwalaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan? Syaratmenetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihiumur 35 tahun bagiSiswazah dan umur 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalah tidakadilbagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus dalam bidang pendidikanMalaysia. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untuk mengajar, merekatetap tidak diterima oleh Institusi Perguruan hanya kerana umur merekamelebihi
had umur ataupun keputusan akademikmereka tidak begitu memuaskan. Persoalannya, adakah pengalaman lebihpenting ataupun keputusan akademik lebih penting? Jikalau merekatidak diberipeluang untuk menjadi seorang guru yang berikhtisas, merekaterpaksa menceburidalam bidang yang lain di mana sekolah-sekolah akankehilangan guru yangberpengalaman dan penuh berdedikasi.
7.Kamimencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil pensyarahdari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalam InstitusiPendidikan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah kekuranganpensyarah yang serius dalam Institusi Pendidikan, malah mengurangkanperbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanya bilangan pensyarah yangmencukupi, pihak kementerian boleh melatih GSTT untuk menjadi guru yangberikhtisas secara kumpulan. Ini bukan sahaja bolehmenyelesaikanmasalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara, malah para GSTTdapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran dan pembelajarandisekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencari jalan demi menjadiseorang guru yang berikhtisas.
Akhir sekali, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C) dan boleh membantu kami mendapatkan peluang TEMUDUGA TERBUKA (KDPM-KDC dan KPLI-KDC mode Bahasa Cina)yang seperti mana program ini pernah dilaksanakan oleh bekasT imbalanMenteri Pelajaran, YB Dato' Hon Chun Kim dan membuka lebih peluangkepada para GSTT agar dapat menyelesaikan masalah kekurangan guru yangberikhtisas sebanyak 3000 orang guru SJK(C) diseluruh Malaysia. Sistem Pelajaran yang mantap adalah asas pembanguan negara.
Sekian terima kasih.
"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"
Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara.
CC: Utusan, Berita Harian, Malaysia Kini, New Straits Times, The Star, Malay Mail.
有没有Utusan的email address?
要不要删除这个?
ataupunkeputusan akademik mereka tidakbegitu memuaskan. Persoalannya, adakahpengalaman lebih penting ataupunkeputusan akademik lebih penting? |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 04:35 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 04:37 PM 编辑
大家赶快作出最后的决定,如果红色不要就赶快说,然后一起寄出去。
还有Where is UTUSAN email address?
我们需要些一些话给予各大报馆,祈求他们关注我们GSTT的课题。
给予各大报馆的话,千万不可以寄给教育部长哦!
教育部长只可以收我们的信函...
|
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 04:53 PM
|
显示全部楼层
我不要那段红色的~
不知道其他人怎么想~
我还希望这封信函传到首相纳吉那儿~ |
|
|
|
|
|
|
|

楼主 |
发表于 14-12-2009 05:06 PM
|
显示全部楼层
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:08 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 08:41 PM 编辑
这是给各大报馆的信函。
Kepada semua pihak surat akhbar,
Kami adalah sekumpulan Guru Sandaran Tidak Terlatih(GSTT)yang berkhidmat di seluruh negara SJK(C).
Oleh sebab pengambilan kursus perguruan bagi KDPM-KDC mode Bahasa Cina and KPLI-KDC mode Bahasa Cina yang semakin berturun jika dibanding dengan tahun-tahun lepas. Apa yang berlaku keadaan di SJK(C) adalah SJK(C) di seluruh Malaysia telah menghadapi masalah kekurangan guru berikhtisas yang serius iaitu sebanyak lebih kurang 3000 orang guru. Tetapi, KPM hanya mengambil 300 orang bagi KDPM-KDC mode BC dan 200 orang bagi KPLI-KDC mode BC, jumlahnya cuma 500 orang calon berjaya masuk Institusi Perguruan.
Kadar pengambilan guru yang terlalu kurang iaitu 500 orang daripada 3000 orang GSTT yang berjaya mendapat kursus perguruan. Para GSTT berharap pihak masyarakat dapat memberi perhatian terhadap masalah yang krisis berlaku di SJK(C) kini ini.
Kami merayu semua pihak surat akhbar dapat membantu GSTT yang begitu kecewa terhadap masalah krisis ini.
Terima kasih.
Di bawah adalah surat formal bagi Y.A.B;
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
_______________________________________________________________________________________________
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502Putrajaya . 14hb December2009
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Rayuan Untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan LebihBanyak KursusKPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan LebihRamai Calon Untuk Bahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih(GSTT) Mode Kursus Dalam Cuti(KDC).
Berhubung dengan perkara di atas,dengans egala hormatdimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, inginmemohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untukmenjadi seorang guru yang berikhitisas dan berdedikasi sepenuhnya dalampendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, maka kamiterpaksa merayu kepada Y.A.B. untuk memberikan perhatian terhadap situasiGSTT yang berlakunya di SJK(C) dan memberibantuan dengan tindakansegera yang sewajarnya.
Dianggar kanseramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohon kursusKPLI dan KDPMpada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosonganguru tetap SJK(C) yang hampir 3000 orang diseluruh Negara pada masakini.Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursusperguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cinabagi Mode KDC pada November 2009 yang lalu. Pengambilan calon Bahasa Cinatelah menurun jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, makakami membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah inidan meningkatkan pengambilan calon bagi Bahasa Cina.
1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa system GSTT ini begitu unik danjarang terdapat di negara lain. Oleh sebab itu,sistem GSTT ini mempunyaipengaruh yang penting terhadap sistem pendidikan di negara kita.Sistem Pendidikan Negara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskandan disistematikkan, tetapi sistem pengambilan guru masuk keInstitusi perguruan masih tidak dilaksanakan dengan sistematik.Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yangtidak disistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolahtertentu di negara ini khususnya SJK (C) dan SJK (T) kerana kekuranganguru tetap dan berikhtisas.
2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruandiMalaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkankadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan inimencerminkan kadarkekurangan guru di semua alirans ekolah rendah danmenengah? Jikalau statistik menunjukkan persaraan 500 orang guru,adakahKPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruanmengikut keperluandalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamilmemerlukan guru yangmahirdalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan BahasaCina/Bahasa Tamil,tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpu dalam pengambilanguru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?
3.Di samping itu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasiuntuk pendidikan Negara Malaysia,tetapi adakah negara kitamenghargai sumbangan GSTT? Kebajikan GSTT tidak dijaga dan pekerjaanGSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru diagihmasuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akan dihentikan. Kejadian initelah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa dan terasa tidakdijamin.Adakahini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasiuntuk pendidikan negara?
4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun
sebab kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadiseorangguru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya,kadar pengambilancalonkursus perguruan pada setiap tahun kurang daripadakadar guruyangbersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurangan gurutetap pada tahap yang serius sehingga kekurangan 2000 orang guru tetapdan berikhtisas.
5.Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTTyang sedia ada, misalan bagi GSTT yang telah berkhidmat tiga tahunkeatas, untuk diberikan keutamaan dalam pengambilan dalam permohonankursus perguruan?
6. Adakah Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTTdi SJK(C) yang tidak berpeluang untuk memasuki InstitusiPerguruan walaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan?Syarat menetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihiumur 35 tahunbagi Siswazah dan umur 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalahtidak adil bagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus dalam bidangpendidikan Malaysia. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untukmengajar, merekatetap tidak diterima oleh Institusi Perguruan hanyakerana umur mereka melebihi
had umur? Jikalau mereka tidak diberi peluang untuk menjadi seorang guruyang berikhtisas, mereka terpaksa menceburi dalam bidang yang lain dimana sekolah-sekolah akan kehilangan guru yang berpengalaman dan penuhberdedikasi.
7.Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambilpensyarah dari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalamInstitusi Pendidikan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalahkekurangan pensyarah yang serius dalam Institusi Pendidikan, malahmengurangkan perbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanya bilanganpensyarah yang mencukupi,pihak kementerian boleh melatih GSTT untukmenjadi guru yang berikhtisas secara kumpulan. Ini bukan sahaja bolehmenyelesaikan masalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara,malah para GSTTdapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran danpembelajaran di sekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencarijalan demi menjadi seorang guru yang berikhtisas.
Akhir sekali, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C)dan boleh membantu kami mendapatkan peluang TEMU DUGA TERBUKA (WALK IN INTERVIEW bermaksud semua GSTT kini terus diterima masuk KDPM-KDCdan KPLI-KDC mode Bahasa Cina) yang seperti mana program ini pernahdilaksanakan oleh bekas Timbalan Menteri Pelajaran, YB Dato' Hon ChunKim dan membuka lebih peluang kepada para GSTT agar dapat menyelesaikanmasalah kekurangan guru yang berikhtisas sebanyak 3000 orang guru SJK(C)di seluruh Malaysia. Sistem Pelajaran yang mantap adalah asas pembanguannegara.
Sekian terima kasih.
"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"
Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara.
CC: Perdana Menteri, Utusan, Berita Harian, Malaysia Kini, New Straits Times, The Star, Malay Mail. |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:11 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 08:39 PM 编辑
这是给Timbalan Menteri Pelajaran的信函。
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
_______________________________________________________________________________________________
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502Putrajaya . 14hb December2009
Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,
Rayuan Untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan LebihBanyak KursusKPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan LebihRamai Calon Untuk Bahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih(GSTT) Mode Kursus Dalam Cuti(KDC).
Berhubung dengan perkara di atas,dengans egala hormatdimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, inginmemohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untukmenjadi seorang guru yang berikhitisas dan berdedikasi sepenuhnya dalampendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, maka kamiterpaksa merayu kepada Y.A.B. untuk memberikan perhatian terhadap situasiGSTT yang berlakunya di SJK(C) dan memberibantuan dengan tindakansegera yang sewajarnya.
Dianggar kanseramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohon kursusKPLI dan KDPMpada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosonganguru tetap SJK(C) yang hampir 3000 orang diseluruh Negara pada masakini.Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursusperguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cinabagi Mode KDC pada November 2009 yang lalu. Pengambilan calon Bahasa Cinatelah menurun jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, makakami membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah inidan meningkatkan pengambilan calon bagi Bahasa Cina.
1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa system GSTT ini begitu unik danjarang terdapat di negara lain. Oleh sebab itu,sistem GSTT ini mempunyaipengaruh yang penting terhadap sistem pendidikan di negara kita.Sistem Pendidikan Negara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskandan disistematikkan, tetapi sistem pengambilan guru masuk keInstitusi perguruan masih tidak dilaksanakan dengan sistematik.Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yangtidak disistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolahtertentu di negara ini khususnya SJK (C) dan SJK (T) kerana kekuranganguru tetap dan berikhtisas.
2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruandiMalaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkankadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan inimencerminkan kadarkekurangan guru di semua alirans ekolah rendah danmenengah? Jikalau statistik menunjukkan persaraan 500 orang guru,adakahKPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruanmengikut keperluandalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamilmemerlukan guru yangmahirdalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan BahasaCina/Bahasa Tamil,tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpu dalam pengambilanguru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?
3.Di samping itu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasiuntuk pendidikan Negara Malaysia,tetapi adakah negara kitamenghargai sumbangan GSTT? Kebajikan GSTT tidak dijaga dan pekerjaanGSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru diagihmasuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akan dihentikan. Kejadian initelah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa dan terasa tidakdijamin.Adakahini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasiuntuk pendidikan negara?
4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun
sebab kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadiseorangguru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya,kadar pengambilancalonkursus perguruan pada setiap tahun kurang daripadakadar guruyangbersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurangan gurutetap pada tahap yang serius sehingga kekurangan 2000 orang guru tetapdan berikhtisas.
5.Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTTyang sedia ada, misalan bagi GSTT yang telah berkhidmat tiga tahunkeatas, untuk diberikan keutamaan dalam pengambilan dalam permohonankursus perguruan?
6. Adakah Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTTdi SJK(C) yang tidak berpeluang untuk memasuki InstitusiPerguruan walaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan?Syarat menetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihiumur 35 tahunbagi Siswazah dan umur 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalahtidak adil bagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus dalam bidangpendidikan Malaysia. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untukmengajar, merekatetap tidak diterima oleh Institusi Perguruan hanyakerana umur mereka melebihi
had umur? Jikalau mereka tidak diberi peluang untuk menjadi seorang guruyang berikhtisas, mereka terpaksa menceburi dalam bidang yang lain dimana sekolah-sekolah akan kehilangan guru yang berpengalaman dan penuhberdedikasi.
7.Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambilpensyarah dari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalamInstitusi Pendidikan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalahkekurangan pensyarah yang serius dalam Institusi Pendidikan, malahmengurangkan perbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanya bilanganpensyarah yang mencukupi,pihak kementerian boleh melatih GSTT untukmenjadi guru yang berikhtisas secara kumpulan. Ini bukan sahaja bolehmenyelesaikan masalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara,malah para GSTTdapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran danpembelajaran di sekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencarijalan demi menjadi seorang guru yang berikhtisas.
Akhir sekali, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C)dan boleh membantu kami mendapatkan peluang TEMU DUGA TERBUKA (WALK IN INTERVIEW bermaksud semua GSTT kini terus diterima masuk KDPM-KDCdan KPLI-KDC mode Bahasa Cina) yang seperti mana program ini pernahdilaksanakan oleh bekas Timbalan Menteri Pelajaran, YB Dato' Hon ChunKim dan membuka lebih peluang kepada para GSTT agar dapat menyelesaikanmasalah kekurangan guru yang berikhtisas sebanyak 3000 orang guru SJK(C)di seluruh Malaysia. Sistem Pelajaran yang mantap adalah asas pembanguannegara.
Sekian terima kasih.
"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"
Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara.
CC: Perdana Menteri, Utusan, Berita Harian, Malaysia Kini, New Straits Times, The Star, Malay Mail. |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:14 PM
|
显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 08:44 PM 编辑
这是给Perdana Menteri的信函。
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
_______________________________________________________________________________________________
Y.A.B. DATO' SRI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK
Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan,
Pejabat Perdana Menteri,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 PUTRAJAYA.
Talian Am : 03-8888 8000 14hb December2009
Y.A.B. DATO' SRI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK,
Rayuan Untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan LebihBanyak KursusKPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan LebihRamai Calon Untuk Bahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih(GSTT) Mode Kursus Dalam Cuti(KDC).
Berhubung dengan perkara di atas,dengans egala hormatdimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, inginmemohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untukmenjadi seorang guru yang berikhitisas dan berdedikasi sepenuhnya dalampendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, maka kamiterpaksa merayu kepada Y.A.B. untuk memberikan perhatian terhadap situasiGSTT yang berlakunya di SJK(C) dan memberibantuan dengan tindakansegera yang sewajarnya.
Dianggar kanseramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohon kursusKPLI dan KDPMpada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosonganguru tetap SJK(C) yang hampir 3000 orang diseluruh Negara pada masakini.Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursusperguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cinabagi Mode KDC pada November 2009 yang lalu. Pengambilan calon Bahasa Cinatelah menurun jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, makakami membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah inidan meningkatkan pengambilan calon bagi Bahasa Cina.
1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa system GSTT ini begitu unik danjarang terdapat di negara lain. Oleh sebab itu,sistem GSTT ini mempunyaipengaruh yang penting terhadap sistem pendidikan di negara kita.Sistem Pendidikan Negara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskandan disistematikkan, tetapi sistem pengambilan guru masuk keInstitusi perguruan masih tidak dilaksanakan dengan sistematik.Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yangtidak disistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolahtertentu di negara ini khususnya SJK (C) dan SJK (T) kerana kekuranganguru tetap dan berikhtisas.
2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruandiMalaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkankadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan inimencerminkan kadarkekurangan guru di semua alirans ekolah rendah danmenengah? Jikalau statistik menunjukkan persaraan 500 orang guru,adakahKPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruanmengikut keperluandalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamilmemerlukan guru yangmahirdalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan BahasaCina/Bahasa Tamil,tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpu dalam pengambilanguru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?
3.Di samping itu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasiuntuk pendidikan Negara Malaysia,tetapi adakah negara kitamenghargai sumbangan GSTT? Kebajikan GSTT tidak dijaga dan pekerjaanGSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru diagihmasuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akan dihentikan. Kejadian initelah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa dan terasa tidakdijamin.Adakahini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasiuntuk pendidikan negara?
4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun
sebab kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadiseorangguru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya,kadar pengambilancalonkursus perguruan pada setiap tahun kurang daripadakadar guruyangbersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurangan gurutetap pada tahap yang serius sehingga kekurangan 2000 orang guru tetapdan berikhtisas.
5.Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTTyang sedia ada, misalan bagi GSTT yang telah berkhidmat tiga tahunkeatas, untuk diberikan keutamaan dalam pengambilan dalam permohonankursus perguruan?
6. Adakah Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTTdi SJK(C) yang tidak berpeluang untuk memasuki InstitusiPerguruan walaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan?Syarat menetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihiumur 35 tahunbagi Siswazah dan umur 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalahtidak adil bagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus dalam bidangpendidikan Malaysia. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untukmengajar, merekatetap tidak diterima oleh Institusi Perguruan hanyakerana umur mereka melebihi
had umur? Jikalau mereka tidak diberi peluang untuk menjadi seorang guruyang berikhtisas, mereka terpaksa menceburi dalam bidang yang lain dimana sekolah-sekolah akan kehilangan guru yang berpengalaman dan penuhberdedikasi.
7.Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambilpensyarah dari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalamInstitusi Pendidikan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalahkekurangan pensyarah yang serius dalam Institusi Pendidikan, malahmengurangkan perbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanya bilanganpensyarah yang mencukupi,pihak kementerian boleh melatih GSTT untukmenjadi guru yang berikhtisas secara kumpulan. Ini bukan sahaja bolehmenyelesaikan masalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara,malah para GSTTdapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran danpembelajaran di sekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencarijalan demi menjadi seorang guru yang berikhtisas.
Akhir sekali, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C)dan boleh membantu kami mendapatkan peluang TEMU DUGA TERBUKA (WALK IN INTERVIEW bermaksud semua GSTT kini terus diterima masuk KDPM-KDCdan KPLI-KDC mode Bahasa Cina) yang seperti mana program ini pernahdilaksanakan oleh bekas Timbalan Menteri Pelajaran, YB Dato' Hon ChunKim dan membuka lebih peluang kepada para GSTT agar dapat menyelesaikanmasalah kekurangan guru yang berikhtisas sebanyak 3000 orang guru SJK(C)di seluruh Malaysia. Sistem Pelajaran yang mantap adalah asas pembanguannegara.
Sekian terima kasih.
"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"
Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara.
CC: Menteri Pelajaran Malaysia, Utusan, Berita Harian, Malaysia Kini, New Straits Times, The Star, Malay Mail. |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:24 PM
|
显示全部楼层
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:28 PM
|
显示全部楼层
全部人去了哪里? |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 14-12-2009 05:31 PM
|
显示全部楼层
ck0403my,有劳你改主题为
信函已经好了!今天14/12开始发送国语祈求信给教育部长和各大报。 |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 15-12-2009 09:49 AM
|
显示全部楼层
我还以为只是cc给首相罢了~我昨天下班了啊~所以就不在了~哈哈~
祝福大家 |
|
|
|
|
|
|
| |
本周最热论坛帖子
|