佳礼资讯网

 找回密码
 注册

ADVERTISEMENT

查看: 4836|回复: 55

信函已经好了!今天14/12开始发送国语祈求信给教育部长和各大报。

  [复制链接]
发表于 12-12-2009 01:03 AM | 显示全部楼层 |阅读模式
本帖最后由 ck0403my 于 14-12-2009 10:32 PM 编辑

请看第3页。。。


一群迷茫的临教

_______________________________________________________________________________________________

拿督魏家祥,
马来西亚教育部副部长
Pejabat Timbalan Menteri (Deputy Education Minister office)
Kementerian Pelajaran Malaysia
Aras 9, Blok E8,
Parcel E, Presint 1,
Pusat Pentadbiran kerajaan Persekutuan,
62604 Putrajaya. Malaysia.                                                2009年12月10日


尊敬的拿督魏教育部副部长:

部分临教的诉求

对于上述的标题,我猜想拿督魏家祥也知道这个又是临教的问题了。不错,临教们的不安和无奈,由于没有任何人有实质的权位可以协助我们,所以我们只好劳烦我们尊贵的教育部副部长代为关注与实际行动帮助临教。

在各界议论纷纷中,由于没有任何人可以解答有关难题,所以我们唯有冒昧请教,希望尊贵的拿督能够替我们临教解忧。

1.   临教无可否认是我国独特的制度,举世罕有,而这个制度对我国的教育水平有着深远的影响。教育制度化,课程制度化,可是老师的培训却没有制度化,对于我国各源流学校都是一种负担。

2.  在我国的师训培训中,每一年收生是否有针对未来的老师退休率来进行?而这个收生是否有明确的反映了各源流小学和中学的师资空缺?会否只是看到数据显示该年缺了500位老师,就直接收取500位新生而已,却忽略了华小和淡小的老师需要(华小和淡小需要双语老师,但是培训出来的老师却只是马来老师)?

3.   临教们辛勤工作,为了我国的教育做出了奉献,可是我国真的有珍惜这批师资人才吗?临教没有福利,工作没有保障,只要有新老师进入该校,临教就得打包袱走人,这个现象已经令所有临教心寒,可是却为了莘莘学子而默默耕耘,这个就是我国对待人才的方法吗?

4.   每一年临教都期待师训开放,至少他们能够获得机会去成为正式老师,可是每一年的录取人数却比不上老师退休的人数,而造成单单华小就欠缺2000多位正式的老师,其他淡小的呢?教育部副部長拿督莫哈末卜艾也披露国小同样面对师资短缺的问题。

5.  教育部是否有任何的方针可以协助这群临教?比如说已经执教超过三年的临教,他们的努力和贡献已经是有目共睹,而如果他们是不合格的话,也不会被接受成为临教了,所以是否可以立即分批收录这群临教?而不是每次开放师训,面试,最后得到的就是失望,难道学校要的老师,可以因为官员们的不认同而抹杀他们的贡献?

6.  如果我国现有的临教没有得到任何的师训机会,教育部是否有任何的打算?会否协助这些临教获得新工作?根据规定,大学资格临教只可以担任直至35岁,则非大学资格临教只可以担任直至30岁,那么之后这些临教何去何从?如果临教无法获得保障,是否代表临教应该现在就去谋其他出路?而不是将自己的宝贵人生投放在一个无法保障自己未来的地方呢?

7.  建议教育部聘用拥有中文系硕士或博士学位的大学讲师为师训特约兼职师训中文讲师;也建议教育部尽快培训多一批师训讲师,聘用那些多年教书经验而拥有学士或硕士学位的合格中文老师为师训中文讲师以便可以录取更多或者全部的临教,分批进行培训。这样一来,不但可以解决学校师资的问题,也可以让老师们对教学这份工更安心及有信心,学校的校务也可以更好的安排。老师们就可以专心在教学上,不用烦恼申请师训的问题,也不会被师训落选而影响心情,教出来的效果肯定会更加的好。受惠的不单单是临教或老师们,全国的莘莘学子将会得到更好的教育素质保证。

我们深切的希望尊贵的教育部副部长拿督魏家祥能够体谅我们临教的心声,也能够尽快解答我们临教的难题,毕竟大家都是为了我国的教育而努力。

在此,我们祝贺尊贵的拿督身体健康。谢谢。

"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"

一群迷茫的临教    谨启。


Refers:
http://web.jiaozong.org.my/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://web.jiaozong.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=575&Itemid=1
http://web.jiaozong.org.my/index.php?option=com_fireboard&Itemid=8&func=view&catid=40&id=2424
http://web.jiaozong.org.my/index.php?option=com_fireboard&Itemid=8&func=view&id=2424&catid=40&limit=6&limitstart=60
http://web.jiaozong.org.my/index.php?option=com_fireboard&Itemid=8&func=view&catid=40&id=3486

CC:南洋商报;星洲日报;光明日报;光华日报;中国报;东方日报。


。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。。
以上是华语版本,我们大家尽量帮忙寄和fax给各大报馆和副教育部长Dr Wee。。。
帖子:http://cforum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=1804733&;extra=&page=5


然后呢,我觉得也应该写一份国语版本寄和fax给教育部长Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN和其他的马来文和英文报馆。。。

需要大家的帮忙翻译。。。
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

 楼主| 发表于 12-12-2009 01:04 AM | 显示全部楼层
本帖最后由 ck0403my 于 12-12-2009 01:08 AM 编辑

SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)
    _______________________________________________________________________________________________

    Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,

    Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
    Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
    Aras 4, Blok Barat,
    Bangunan Perdana Putra,
    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
    62502 Putrajaya                                                                            14hbDisember 2009                                                                                                               

Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,


    MembuatRayuan Untuk Menganjurkan Lebih Kursus KPLI-SR Bahasa Cina Dan KDPM-SR Bahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) Mode Kursus Dalam Cuti (KDC).

    Berhubung dengan perkara di atas, dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin memohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guru yang berdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, jadi kami terpaksa mengharapkan Y.A.B. memberi perhatian terhadap situasi GSTT yang berlaku di SJK(C) dan mendapatkan bantuan daripadaY.A.B. dengan tindakan yang sewajarnya terhadap GSTT di SJK(C).

    Dengan mengaplikasikan GSTT yang terlalu ramai bagi mengisikan kekurangan SJK(C) guru tetap di seluruh negara ini , tetapi malangnya pengambilan kursus perguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDC yang begitu kekurangan pada tahun ini jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kami terpaksa membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah krisis ini.

    1.Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT ini adalah begitu unik dan jarang terdapat di negara lain.Oleh itu, sistem penggunaan GSTT ini telah mempengaruhi tahap mutu pelajaran di negara kita.  Dalam Pengajaran dan Pembelajaran dan Sukatan Pelajaran memang telah disistematikkan, akan tetapi sistem melatihkan guru yang baru itu tidak dilaksanakan dengan sistematik, maka sistem pengambilan kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberi suatu beban bagi semua aliran sekolah di negara ini.

这个是hebe提供的翻译~~~
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 12-12-2009 01:05 AM | 显示全部楼层
2. Dalam kursus perguruan di malaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru setiap tahun ditetap berdasarkan kadar persaraan guru? Adakan pengambilan ini mecerminkan kadar kekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah? Kalau data mennunjukkan kekurangan 500 guru, adakah Kementerian Pelajaran akan mengambil 500 guru baru, tetapi mengabaikan keperluan guru di sekolah rendah cina dan tamil (sekolah cina dan tamil memerlukan guru yang mahir dalam kedua-dua Bahasa Melayu dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi kursus perguruan cuma menghasilkan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Melayu)?

3. Semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikan negara Malaysia, tetapi adakah negara kita menghargai GSTT? Kebajikan GSTT tidak dijaga dan perkerjaan GSTT tidak terjamin. Kalau ada guru yang baru, GSTT akan dihentikan perkhidmatan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa. Adakan ini cara negara Malaysia menlayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikan negara?

4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dibuka setiap tahun, ini kerana kursus perguruan merupakan satu-satu cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang rasmi. Tetapi, kadar pengambilan calon kursus perguruan setiap tahun lebih kurang daripada kadar guru yang bersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurang guru lebih daripada 2000 orang, bagaimana pula sekolah rendah Tamil? Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi pernah mendedahkan bahawa sekolah rendah Melayu juga mengalami masalah kekurangan guru.


这个是我的。。。
国语不是很好,有错的,大家请指正~~~
回复

使用道具 举报

发表于 12-12-2009 05:53 PM | 显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 13-12-2009 10:08 AM 编辑

现在已经翻译了内容1至内容4,

还有谁可以帮忙翻译内容5至内容7?

希望大家出点力,捍卫我们华小的临教,

之前说到华裔子弟没有人要当老师,

事实上是全国华小2000至3000临教都是为华教默默地贡献,

但是被录取进师训的人数仅仅500人而已,

所以说华裔子弟没有人要当老师是不成立的!


真真的原因是这个:

教育视窗: 华小师资这老课题 ●文山                                



我已经把信做出纠正。

有劳大家帮忙翻译,我们下星期一(14/12)就要电邮到我们的教育部长和各大马来报馆,

Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN。




SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)

_______________________________________________________________________________________________


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Putrajaya .                                                                                      14hb Disember 2009                                                                                                         


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,


Membuat Rayuan Untuk Menganjurkan Lebih lagi Kursus KPLI-SR Bahasa Cina DanKDPM-SR Bahasa Cina/lebih ramai lagi calon Pengambilan Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) Mode Kursus DalamCuti (KDC).

    Berhubung dengan perkara di atas, dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin memohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guru yang berdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, jadi kami terpaksa mengharapkan Y.A.B. memberikan perhatian terhadap situasi GSTT yang berlakunya di SJK(C) dan mendapatkan bantuan daripada Y.A.B. dengan tindakan segera yang sewajarnya terhadap GSTT diSJK(C).

    Dengan adanya aplikasi GSTT yang terlalu ramai lebih kurang 800 hingga 1000 calon memohon mengikuti kursus bagi mengisikan kekurangan gurutetap SJK(C) hampir 3000 di seluruh negaraini , tetapi malangnya pengambilan 200 calon bagi kursus perguruan KPLI-SRBahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDC ini yang begitu kurangnya calon pada tahun ini jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kami terpaksa membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah krisis ini.

1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT ini adalah begitu unik dan jarang terdapat di negara lain. Lantaran itu, sistem penggunaan GSTT ini telahmempengaruhi tahap mutu pelajaran di negara kita.  Dalam Pengajarandan Pembelajaran dan Sukatan Pelajaran memang telah disistematikkan, akantetapi sistem melatihkan guru yang baru itu tidak dilaksanakan dengan sistematik, maka sistem pengambilan kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberikan suatu beban bagi aliran sekolah di negara ini.


2. Dalam kursus perguruan di malaysia, adakah jumlahpengambilan calon guru setiap tahun ditetapkan berdasarkan kadar persaraan guru? Adakah pengambilan ini mencerminkan kadar kekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah? Kalau data menunjukkan kekurangan 500 guru, adakahKementerian Pelajaran akan mengambil 500 guru baru, tetapi inilah kadar bilangan GSTT yang besar telah menunjukkan mengabaikan keperluan guru di sekolah rendah cina dan tamil (sekolah cina dan tamil memerlukan guru yang mahir dalam kedua-dua BahasaMelayu dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi kursus perguruan cuma menghasilkan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Melayu)?


3. Semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikan negara Malaysia, tetapi adakah negara kita menghargai GSTT? Kebajikan GSTT tidakdijaga dan perkerjaan GSTT tidak terjamin. Sekiranya ada guru yang baru, GSTT akan dihentikan perkhidmatan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa. Adakah ini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikan negara?

4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dibuka setiap tahun, ini kerana kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang rasmi. Tetapi, diharapkan kadar pengambilan calon kursus perguruan setiap tahun lebih kurang daripada kadar guru yang bersara atau lebih. Akibatnya, masalah sekolah rendah Cina yang menghadapi kekurangan guru lebih daripada 2000 orang itu pun tidak akan timbul pada hari ini sepertimana yang tidak berlaku di sekolah kebangsaan.

回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 13-12-2009 12:01 AM | 显示全部楼层
居然没人愿意帮忙翻译~~~
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 12:51 AM | 显示全部楼层
奇怪!刚才不是有人更改和纠正我们的国语吗?
为什么突然间他把它删除掉的?

我还没读完哦~
请您放上你所改的内容让大家看,好吗?
回复

使用道具 举报

Follow Us
发表于 14-12-2009 01:10 AM | 显示全部楼层
没有人签署的信函,是不是有效用?还是纯粹当SURAT LAYANG匿名信?
如果教育部长要针对信件回复,他该回复给谁?以谁的名誉传真诉求给各大媒体?这封是为了给教育部长个人过目的信函,还是当某位报章读着写的公开信那样,刊登在报章上?
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 02:08 AM | 显示全部楼层
本帖最后由 ~HeBe~_@ 于 14-12-2009 02:29 AM 编辑

回复 7# nickzen

其实Dr Wee已经看了我们寄给他的公函,所以第二天,他马上就回应在南洋商报,
请你读我高亮的蓝、红色的句子,证明他是回给我们看的。
请阅:
http://cforum6.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&ptid=1804733&pid=69353068
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 14-12-2009 03:00 AM | 显示全部楼层
SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)

_______________________________________________________________________________________________


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Putrajaya .                                                                                      14hb Disember 2009                                                                                                         


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,


Membuat Rayuan Untuk Menganjurkan Lebih lagi Kursus KPLI-SR Bahasa Cina DanKDPM-SR Bahasa Cina/lebih ramai lagi calon Pengambilan Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) Mode Kursus DalamCuti (KDC).

    Berhubung dengan perkara di atas, dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin memohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guru yang berdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, jadi kami terpaksa mengharapkan Y.A.B. memberikan perhatian terhadap situasi GSTT yang berlakunya di SJK(C) dan mendapatkan bantuan daripada Y.A.B. dengan tindakan segera yang sewajarnya terhadap GSTT diSJK(C).

    Dengan adanya aplikasi GSTT yang terlalu ramai,ia lebih kurang 800 hingga 1000 calon memohon mengikuti kursus bagi mengisikan kekurangan guru rasmi SJK(C) hampir 3000 di seluruh negara ini , tetapi malangnya pengambilan 200 calon bagi kursus perguruan KPLI-SRBahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDC ini yang begitu kurangnya calon pada tahun ini jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kami terpaksa membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah krisis ini.

1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT ini adalah begitu unik dan jarang terdapat di negara lain. Lantaran itu, sistem penggunaan GSTT ini telahmempengaruhi tahap mutu pelajaran di negara kita.  Dalam Pengajarandan Pembelajaran dan Sukatan Pelajaran memang telah disistematikkan, akantetapi sistem melatihkan guru yang baru itu tidak dilaksanakan dengan sistematik, maka sistem pengambilan kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberikan suatu beban bagi aliran sekolah di negara ini.

2. Dalam kursus perguruan di malaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru setiap tahun ditetapkan berdasarkan kadar persaraan guru? Adakah pengambilan ini mencerminkan kadar kekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah? Kalau data menunjukkan kekurangan 500 guru, adakah Kementerian Pelajaran akan mengambil 500 guru baru, tetapi inilah kadar bilangan GSTT yang besar telah menunjukkan mengabaikan keperluan guru di sekolah rendah cina dan tamil (sekolah cina dan tamil memerlukan guru yang mahir dalam kedua-dua Bahasa Melayu dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi kursus perguruan cuma menghasilkan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Melayu)?

3. Semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikan negara Malaysia, tetapi adakah negara kita menghargai GSTT? Kebajikan GSTT tidakdijaga dan perkerjaan GSTT tidak terjamin. Sekiranya ada guru yang baru, GSTT akan dihentikan perkhidmatan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa. Adakah ini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikan negara?

4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dibuka setiap tahun, ini kerana kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang rasmi. Tetapi, diharapkan kadar pengambilan calon kursus perguruan setiap tahun lebih kurang daripada kadar guru yang bersara atau lebih. Akibatnya, masalah sekolah rendah Cina yang menghadapi kekurangan guru lebih daripada 2000 orang itu pun tidak akan timbul pada hari ini sepertimana yang tidak berlaku di sekolah kebangsaan.

5. 我还没有翻译,不知道要不要这个内容。

Dengan akhir sekalinya, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C) dan boleh membantu Kami mendapatkan peluang WALK IN INTERVIEW (KPLI-KDC mode Cina) yang sepertimana ia pernah dilaksanakan oleh bekas Timbalan Menteri Pelajaran YB Dato' Hon Chun Kim agar dapat menyelesaikan masalah kekurangan guru rasmi sebanyak lebih kurang 3000 orang guru SJK(C) di seluruh Malaysia.

Sekian terima kasih.

"1 MALAYSIA: RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"

Yang benar,
Sekumpulan GSTT SJK(C) di seluruh negara.
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 14-12-2009 09:07 AM | 显示全部楼层
奇怪!刚才不是有人更改和纠正我们的国语吗?
为什么突然间他把它删除掉的?

我还没读完哦~
请您 ...
~HeBe~_@ 发表于 14-12-2009 12:51 AM


就是咯。。。
做么删帖了?
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 14-12-2009 09:08 AM | 显示全部楼层
回复  nickzen

其实Dr Wee已经看了我们寄给他的公函,所以第二天,他马上就回应在南洋商报,
请你读我 ...
~HeBe~_@ 发表于 14-12-2009 02:08 AM


今天的星洲日报有看到。。。
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 09:23 AM | 显示全部楼层
我翻译了6和7,希望可以帮到一点。 但有些不是跟着原文翻译的因为真的很难翻译,所以惟有改一点意思。

原文
6.  如果我国现有的临教没有得到任何的师训机会,教育部是否有任何的打算?会否协助这些临教获得新工作?根据规定,大学资格临教只可以担任直至35岁,则非大学资格临教只可以担任直至30岁(本人更改),那么之后这些临教何去何从?如果临教无法获得保障,是否代表临教应该现在就去谋其他出路?而不是将自己的宝贵人生投放在一个无法保障自己未来的地方呢?

7.  建议教育部聘用拥有中文系硕士或博士学位的大学讲师为师训特约兼职中文讲师(本人更改)
,收取更多或者全部的临教,分批进行培训。这样一来,不但可以解决学校师资的问题,也可以让老师们对教学这份工更安心及有信心,学校的校务也可以更好的安排。老师们就可以专心在教学上,不用烦恼申请师训的问题,也不会被师训落选而影响心情,教出来的效果肯定会更加的好。受惠的不单单是临教或老师们,全国的莘莘学子将会得到更好的教育素质保证


翻译文
6. Adakah Kemementerian Pendidikan mempunyai racangan untuk GSTT yang tidak berpeluang untuk memasuki Institusi Perguruan walaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan? Syarat menetapkan bahawa umur GSTT mestilah tidak melebihi 35 tahun bagi Siswazah dan 30 tahun bagi bukan Siswazah. Ini adalah tidak adil bagi para GSTT yang telah bertunggus-lumus demi bidang pendidikan Malaysia. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untuk mengajar, mereka tetap tidak diterima oleh Institusi Perguruan hanya kerana umur mereka melebihi 35 atau 30 tahun ataupun keputusan akademik mereka tidak begitu memuaskan. Persoalannya adakah pengalaman lebih penting ataupun keputusan akademik lebih penting? Jikalau mereka tidak diberi peluang untuk menjadi seorang guru yang sah, mereka terpaksa menceburi dalam bidang yang lain dimana sekolah-sekolah awam akan kehilangan guru yang berpengalaman dan penuh berdedikasi.

7. Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pendidikan mengambil pensyarah dari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalam Institusi Pendidikan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah kekurangan pensyarah yang serius dalam Institusi Pendidikan, malah mengurangkan perbelanjaan pihak kementerian. Dengan adanya bilangan pensyarah yang mencukupi, pihak kementerian boleh melatih GSTT untuk menjadi guru yang sah secara kumpulan. Ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara, malah para GSTT dapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencari jalan demi menjadi seorang guru yang sah.
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 09:46 AM | 显示全部楼层
我发现有些国语用词有误所以还改了一些

Dimaklumkan bahawa terdapat 3000 buah SJK(C) di seluruh negara ini dan disebabkan oleh isu kekurangan guru yang serius, pihak kementerian telah mengambil GSTT dengan banyak untuk menggantikan tempat kekosongan guru di sekolah dimana aplikasi ini telah lama dipraktikkan. Dalam pengambilan kursus perguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDC yang lepas, lebih kurang 800 hingga 1000 orang GSTT telah memohon untuk mengikuti kusus ini. Malangnya, hanya 200 calon GSTT diambil bagi mengikuti kursus perguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon GSTT saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina. Jumlah calon yang diterima untuk mengikuti kursus perguruan kali ini adalah sangat sedikit jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas. Maka kami terpaksa membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah krisis ini.

1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT ini adalah begitu unik dan jarang terdapat di negara lain. Lantaran itu, sistem penggunaan GSTT ini telah mempengaruhi tahap mutu pelajaran di negara kita. Dalam Pengajaran dan Pembelajaran dan Sukatan Pelajaran memang telah disistematikkan, akantetapi sistem melatihkan guru yang baru itu tidak dilaksanakan dengan sistematik. Maka, sistem pengambilan kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberikan suatu beban bagi semua aliran sekolah di negara ini.
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 09:48 AM | 显示全部楼层
现有的,大概修改了。改了一些我看不懂的部分:

SEKUMPULAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) dari SJK(C)

_______________________________________________________________________________________________


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
Pejabat Timbalan Perdana Menteri,
Aras 4, Blok Barat,
Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Putrajaya .                                                                                      14hb Disember 2009                                                                                                         


Y.A.B. TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN MOHD. YASSIN,


Rayuan Untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Menganjurkan Lebih Banyak Kursus KPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan Lebih Ramai Calon Untuk Bahasa Cina Bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) Mode Kursus Dalam Cuti (KDC).

    Berhubung dengan perkara di atas, dengan segala hormat dimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin memohon rayuan kepada Y.A.B. agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guru yang berikhitisas dan berdedikasi sepenuhnya dalam pendidikan. Lantaran tiada sesiapapun dapat membantu kami, maka kami terpaksa merayu kepada Y.A.B. memberikan perhatian terhadap situasi GSTT yang berlakunya di SJK(C) dan mendapatkan bantuan daripada Y.A.B. dengan tindakan segera yang sewajarnya.

    Dianggarkan seramai 2000 orang GSTT daripada SJK(C) memohon kursus KPLI dan KDPM pada November 2009 yang lalu, bagi mengisikan kekosongan guru tetap SJK(C) yang hampir 3000 orang di seluruh Negara pada masa  kini. Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursus perguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mode KDC pada November 2009 lalu. Pengambilan calon Bahasa Cina telah menurun jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas, maka kami membuat rayuan kepada Y.A.B agar dapat menyelesaikan masalah ini dan meningkatkan pengambilan calon bagi Bahasa Cina.

1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT ini begitu unik dan jarang terdapat di negara lain. Oleh sebab itu, sistem GSTT ini mempunyai pengaruh yang penting terhadap sistem pendidikan di negara kita.  Sistem Pendidikan Negara dan Sukatan Pelajaran telah diselaraskan dan disistematikkan, tetapi sistem pengambilan guru masuk ke maktab perguruan masih tidak dilaksanakan dengan sistematik. Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolah tertentu di negara ini khususnya SJK (C) dan SJK (T) kerana kekurangan guru tetap dan berikhtisas.

2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruan di Malaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkan kadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan ini mencerminkan kadar kekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah? Jikalau statistik menunjukkan kekurangan 500 orang guru, adakah KPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruan mengikut keperluan dalam semua aliran sekolah? (sekolah cina dan tamil memerlukan guru yang mahir dalam kedua-dua BahasaMelayu dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya tumpu dalam pengambilan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia)?


3. Di samping itu, semua GSTT rajin berkhidmat dan berdedikasi untuk pendidikan negara Malaysia, tetapi adakah negara kita menghargai sumbangan GSTT? Kebajikan GSTT tidak dijaga dan pekerjaan GSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru ditukar masuk ke sekolah, GSTT akan dihentikan perkhidmatan. Kejadian ini telah menyebabkan semua GSTT berasa kecewa. Adakah ini caranya negara Malaysia melayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikan negara?

4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dibuka setiap tahun, ini kerana kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang tetap dan berikhtisas. Malangnya, kadar pengambilan calon kursus perguruan pada setiap tahun kurang daripada kadar guru yang bersara. Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurangan guru tetap pada tahap yang serius sehingga  kekurangan 2000 orang guru tetap dan berikhtisas.

5. Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTT yang sedia ada, misalan bagi GSTT yang telah berkhidmat tiga tahun atau lebih, diberi keutamaan dalam pengambilan dalam permohonan kursus perguruan?


第六第七段,我觉得可以忽略。专注在一个课题就好了,就是 meningkatkan pengambilan calon Bahasa Cina bagi kursus perguruan,其余的你自己善后吧。。。

说真的,大家要好好补救国语。。。。现在应该不叫 Bahasa Melayu, 而是 Bahasa Malaysia.
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 09:52 AM | 显示全部楼层
我翻译了6和7,希望可以帮到一点。 但有些不是跟着原文翻译的因为真的很难翻译,所以惟有改一点意思。


原 ...

6. Adakah Kemementerian Pendidikan mempunyai racangan untuk GSTT yang tidak berpeluang untuk memasuki Institusi Perguruan walaupun mereka telah........
cuty_winnie 发表于 14-12-2009 09:23 AM



现在已经没有 Kementerian Pendidikan 了,改成 Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), 如果以后面试或者口试,记住不要讲Kementerian Pendidikan, 可能会扣你的分数,对政府部门名称不够熟悉。。。。
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 09:57 AM | 显示全部楼层
一些更改过的。。。

4. Para GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dibuka setiap tahun, ini adalah kerana kursus perguruan merupakan satu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru yang sah. Malangnya kadar pengambilan calon kursus perguruan setiap tahun lebih kurang daripada kadar guru yang bersara. Akibatnya, masalah sekolah rendah Cina yang menghadapi kekurangan guru lebih daripada 2000 orang itu timbul pada hari ini.

Dengan akhir sekalinya, kami berharap Y.A.B dapat memahami situasi GSTT di SJK(C) dan boleh membantu kami mendapatkan peluang TEMUDUGA TERBUKA (KPLI-KDC mode Cina) yang sepertimana program ini pernah dilaksanakan oleh bekas Timbalan Menteri Pelajaran YB Dato' Hon Chun Kim agar dapat menyelesaikan masalah kekurangan guru yang sah sebanyak 3000 orang guru SJK(C) di seluruh Malaysia.
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 14-12-2009 10:01 AM | 显示全部楼层
guru yang berikhtisas 比较好。。。所有guru都是sah的(GST, GSTT)。。。分别就是有教育文凭(berikhtisas)..........如果没有教育文凭,是不能被称为guru berikhtisas的。。。。
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 10:03 AM | 显示全部楼层
回复 15# 打枪


一时忘了,谢谢更改。。。。
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 10:04 AM | 显示全部楼层
guru yang berikhtisas 比较好。。。所有guru都是sah的(GST, GSTT)。。。分别就是有教育文凭(berikhtis ...
打枪 发表于 14-12-2009 10:01 AM



记住了

你是国语老师吗?
回复

使用道具 举报

发表于 14-12-2009 10:07 AM | 显示全部楼层
不是国语老师。。。。。。
回复

使用道具 举报

您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

 

所属分类: 欢乐校园


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


版权所有 © 1996-2023 Cari Internet Sdn Bhd (483575-W)|IPSERVERONE 提供云主机|广告刊登|关于我们|私隐权|免控|投诉|联络|脸书|佳礼资讯网

GMT+8, 9-8-2025 09:29 PM , Processed in 0.151682 second(s), 24 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

快速回复 返回顶部 返回列表